СЕКТОР „БЪРЗИ КРЕДИТИ“ В РУМЪНИЯ И БЪЛГАРИЯ: РАЗВИТИЕ И РЕГУЛАТОРНИ СПЕЦИФИКИ

Автори

Ключови думи
„Бързи кредити“, небанкови финансови институции.

Резюме
С икономическото развитие на Румъния и България с вече 10-годишното членство в ЕС търпят експанзия и секторите за небанково финансиране. Техният темп на завладяване на пазарни територии изпреварва темпа на развитие на класическите банкови институции. Подкрепяйки потребителското търсене обаче, опериращите в сектора дружества предлагат необичайно високи размери на годишни проценти на разходите. Така клиентите на дружествата за „бързи кредити“ често погасяват освен главницата и една приблизително еквивалента сума, явяваща се „разходи по кредита“, изразени в лихви, комисиони, такси и др. подобни. За обект на изследване се определят секторите „бързи кредити“, а за предмет – тяхното развитие в България и Румъния. Целта на статията е да представи в аналитичен план развитието на сектори „бързи кредити“ в двете страни, като направи съпоставка на тенденциите и профилите на кредитиране на база селектирани дружества. В резултат от анализа се установява, че до „бързи кредити” прибягват клиенти, които иначе биха били отхвърлени от класическите търговски банки, било поради лошо кредитно миналo или ниски доходи (или липсващи такива). Опитът на България сочи, че отпускане на „бързи кредити” води до развитие на паралелен бизнес подотрасъл – този на „колекторските“ фирми.

JEL Класификатор: F36; G29.
Кодове на научна квалификация:
Страници: 11
Цена: 1 Точки

Още статии от този брой

  • ОСОБЕНОСТИ ПРИ ИЗМЕРВАНЕ ЕФЕКТИВНОСТТА НА МАРКЕТИНГОВИТЕ КОМУНИКАЦИИ

    Ролята на комуникациите в съвременните фирми става все по-значима и отговорна, тъй като насочва и обединява всички аспекти на изграждане на корпоративния имидж. Ето защо комуникациите са средство, чрез което организацията се диференцира от останалите в бранша както на корпоративно, така и на равнището на отделните марки. Целта на изследването е ...

  • ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ОПТИМИЗИРАНЕ СЧЕТОВОДНОТО ОТЧИТАНЕ ПРИ ЦЕНООБРАЗУВАНЕТО В ХОТЕЛИЕРСТВОТО

    Разграничаването на класификациите на разходите и приходите за целите на управлението, ценообразуването и финансовото счетоводство е условно. Класификационните подходи могат да се допълват и синхронизират като обект на отчитане и информационна осигуреност. Управленската вътрешна отчетност има разширен обхват и измерители, но не изключва тези на ...

  • ORGANIZATIONAL CONFLICTS AND THE GENERATIONAL DIFFERENCES

    Diversity is a reality that is becoming more and more important in modern businesses. One of the factors contributing to this diversity is the age gap between generations. It is hard for the different generations to work with each others, since each of them has its own work-attitudes and characteristics, which may result in various ...