НОВИТЕ ЗАКОНОДАТЕЛНИТЕ ПРОМЕНИ ПО ЗАСТРАХОВКА „ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ” НА АВТОМОБИЛИСТИТЕ И ВЛИЯНИЕТО ИМ ВЪРХУ ФИНАНСОВАТА СТАБИЛНОСТ НА БЪЛГАРСКИЯ ЗАСТРАХОВАТЕЛЕН ПАЗАР

Автори

Ключови думи
финансова стабилност, директива Платежоспособност II, застрахователен пазар, презастрахователен пазар, Върховен касационен съд, застрахователно обезщетение, имуществена вреда, неимуществена вреда, морална вреда.

Резюме
Повишаването на финансовата устойчивост на българските застрахователни компании, които практикуват застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите чрез презастраховането, e задължително условие, което ще гарантира по-добри възможности за навременна реакция и издръжливост на непредвидени предизвикателства на застрахователния пазар у нас. С Директива Платежоспособност II от 2016 г. се въвеждат по-високи изисквания пред застрахователните компании на европейския пазар за капиталова адекватност, оценка на риска и платежоспособността. Така те ще са подготвени за трудно предвидими кризисни ситуации, които съществуват и на българския застрахователен пазар. Последните подобни финансови предизвикателствa се явяват прилагане на български вариант на системата „бонус-малус” при практикуването на застраховка „Гражданска отговорност” и тълкувателното решение на Върховния касационен съд 1/2016 от 2018 г, с което се разширява кръгът на лицата, имащи право да получат застрахователно обезщетение за неимуществени вреди от смъртта при ПТП на техни близки – съгласно сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. От настоящото изследване може да се изведе като основен извод, че на фона на голямата конкуренция между застрахователните компании както в България, така и в международен план и все по-трудно предвидимите кризисни ситуации на застрахователния пазар, постигането на финансовата устойчивост на застрахователните дружества е немислимо без презастраховането.

JEL Класификатор: G2, G22, G17 .
Кодове на научна квалификация:
Страници: 30
Цена: 1 Точки

Още статии от този брой

  • ИНОВАЦИИ – ОСНОВЕН ФАКТОР ЗА ПОВИШАВАНЕ НА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА

    Изследването представлява научен преглед на концепцията за иновации. Те са разгледани като основен фактор за повишаване на конкурентоспособността. Представен е модел за оценка на конкурентоспособността и ефективността на управление. Използвайки моделите, мениджмънтът придобива яснота в силните и слабите страни и преценява къде да приложи иновации, ...

  • УПРАВЛЕНСКИ ФИНАНСОВ АНАЛИЗ НА ЗАСТРАХОВАТЕЛНИТЕ ПОСРЕДНИЧЕСКИ ФИРМИ -СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ НА МОДЕЛИ НА СВОБОДНИТЕ ПАРИЧНИ ПОТОЦИ

    Финансовият мениджмънт на застрахователно-брокерска фирма изисква постоянен контрол над ефекта на външни и вътрешни фактори върху финансовото състояние на фирмата, добра основа за което могат да дадат моделите за оценка на стойността. Направено е сравнение на основните разновидности на модели на свободните парични потоци. Събрани са публично ...

  • ПАЗАРНИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И ВЪЗМОЖНОСТИ ПРЕД ТЕЛЕКОМИТЕ В БЪЛГАРИЯ

    В настоящата студия се прави преглед на състоянието на българския мобилен телеком пазар, на развитието му, както и основните предизвикателства пред участниците в него. Включени са използваните до момента стратегии за растеж и новите възможности пред телекомите, които им предоставя дигитализацията и пазарните перспективи, обусловени от очакваното ...