НОВИТЕ ЗАКОНОДАТЕЛНИТЕ ПРОМЕНИ ПО ЗАСТРАХОВКА „ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ” НА АВТОМОБИЛИСТИТЕ И ВЛИЯНИЕТО ИМ ВЪРХУ ФИНАНСОВАТА СТАБИЛНОСТ НА БЪЛГАРСКИЯ ЗАСТРАХОВАТЕЛЕН ПАЗАР

Автори

Ключови думи
финансова стабилност, директива Платежоспособност II, застрахователен пазар, презастрахователен пазар, Върховен касационен съд, застрахователно обезщетение, имуществена вреда, неимуществена вреда, морална вреда.

Резюме
Повишаването на финансовата устойчивост на българските застрахователни компании, които практикуват застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите чрез презастраховането, e задължително условие, което ще гарантира по-добри възможности за навременна реакция и издръжливост на непредвидени предизвикателства на застрахователния пазар у нас. С Директива Платежоспособност II от 2016 г. се въвеждат по-високи изисквания пред застрахователните компании на европейския пазар за капиталова адекватност, оценка на риска и платежоспособността. Така те ще са подготвени за трудно предвидими кризисни ситуации, които съществуват и на българския застрахователен пазар. Последните подобни финансови предизвикателствa се явяват прилагане на български вариант на системата „бонус-малус” при практикуването на застраховка „Гражданска отговорност” и тълкувателното решение на Върховния касационен съд 1/2016 от 2018 г, с което се разширява кръгът на лицата, имащи право да получат застрахователно обезщетение за неимуществени вреди от смъртта при ПТП на техни близки – съгласно сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. От настоящото изследване може да се изведе като основен извод, че на фона на голямата конкуренция между застрахователните компании както в България, така и в международен план и все по-трудно предвидимите кризисни ситуации на застрахователния пазар, постигането на финансовата устойчивост на застрахователните дружества е немислимо без презастраховането.

JEL Класификатор: G2, G22, G17 .
Кодове на научна квалификация:
Страници: 30
Цена: 1 Точки

Още статии от този брой

  • КОНЦЕПТУАЛНИ ОСНОВИ НА ЛОЯЛНОСТТА

    Посветена на теоретичното познание, настоящата разработка засяга изясняване на произхода и същността на феномена „лоялност“ като маркетингов проблем. Синтезирани са основните дефиниционни и класификационни различия при ин-корпорирането на понятието „лоялност“ в маркетинговата теория и управленс-ката практика. Стъпвайки на тях, е изведена ...

  • НАСОКИ ЗА УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА ОРГАНИЗАЦИОННАТA КУЛТУРА

    В настоящата разработка се разглежда идеята за промяна на организационнaта култура, която не зависи от размера на фирмата. Необходимо предусловие за успеха на този процес са възприятията на мениджърите и способността им да създават условия за промяна, както и да мотивират членовете на организацията за постигането й. Целта на студията е да се ...

  • ПАЗАРНИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И ВЪЗМОЖНОСТИ ПРЕД ТЕЛЕКОМИТЕ В БЪЛГАРИЯ

    В настоящата студия се прави преглед на състоянието на българския мобилен телеком пазар, на развитието му, както и основните предизвикателства пред участниците в него. Включени са използваните до момента стратегии за растеж и новите възможности пред телекомите, които им предоставя дигитализацията и пазарните перспективи, обусловени от очакваното ...