ПРОБЛЕМИ НА ЗАЕТОСТТА И БЕЗРАБОТИЦАТА В БЪЛГАРСКИТЕ ОБЛАСТИ ПО ТЕЧЕНИЕТО НА ДОЛЕН ДУНАВ

Автори

Ключови думи
работна сила, заетост, коефициент на заетост, коефициент на икономическа активност, коефициент на демографско заместване, безработица, коефициент на безработица.

Резюме
В статията е направен сравнителен анализ на заетостта и безработицата в българските области по течението на Долен Дунав ‒ Велико Търново, Русе, Силистра. Изследването има за цел да идентифицира проблемите, свързани с анализи-раните величини, както и да потърси подходящите мерки за увеличаване на заетостта или създаване на устойчиви предпоставки за нейното запазване и намаляване на безработицата в разгледаните области. В резултат на изследването се установява, че в българските области от Долен Дунав основните проблеми от-носно заетостта и безработицата са свързани най-вече със спада на трудоспособното население под влияние на негативните демографски тенденции, обезлюдяване, миграция, намаляването на населението с висше образование, липсата на големи предприятия и др. Предлагат се различни мерки за подобряване на заетостта и намаляване на безработицата, като по-важните от тях са: подобряване на образователната структура на работната сила и продължаващо професионално обучение; развитие на инфраструктурата; увеличаване на възможностите за усвояване на средства от европейските фондове; използването на река Дунав, като общоевропейски транспортен коридор; наемането на трансгранична работна сила; насърчаване на трудовата мобилност и др.

JEL Класификатор: E24, O1, J2.
Кодове на научна квалификация:
Страници: 15
Цена: 1 Точки

Още статии от този брой

  • BUTCHERS SCHEDULING MODEL EXAMINATION BY TIME STUDY OBSERVATIONS

    The study examines the workforce management and the scheduling model in the meat department of the grocery retail company to evaluate an opportunity to increase efficiency. The work structure of the butchers has been observed and according to the time study guideline based on work structures, twelve-time studies conducted in different stores to ...

  • НАСОКИ ЗА УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА ОРГАНИЗАЦИОННАТA КУЛТУРА

    В настоящата разработка се разглежда идеята за промяна на организационнaта култура, която не зависи от размера на фирмата. Необходимо предусловие за успеха на този процес са възприятията на мениджърите и способността им да създават условия за промяна, както и да мотивират членовете на организацията за постигането й. Целта на студията е да се ...

  • BRAND TRUST AS A SOURCE OF BRAND EQUITY

    The theoretical and empirical lack of support for including brand trust in the model of brand equity and the brand-customer relationship paradigm require further investigation of the links between the two terms. For the purposes of the current research, six proposals for operationalisation of brand trust are discussed. A novel classification of ...