БЪЛГАРСКИЯТ ЕНЕРГИЕН ПАЗАР – СТРУКТУРА И ВИДОВЕ ПАЗАРНИ МОДЕЛИ

Автори

Ключови думи
енергийна политика; енергиен пазар; пазарни модели.

Резюме
През последните две десетилетие се извършва съществена преоценка на енергийната политика и в частност на конкретната роля на държавата в осигуряването на енергийните услуги. Настъпилите промени допринесоха за формирането на настоящата пазарна структура на отрасъла, а именно функционирането на два паралелни пазара на електроенергия (свободен и регулиран). Анализирането на структурата на тези пазари, техните предимства и недостатъци е основна цел на студията. Обект на изследването е електроенергийният пазар в неговата цялост, а предмет са различните пазарни модели – на „единствения купувач“ и на „двустранните договори“ – формирани в българската икономика през последните 20 години. Във връзка с постигането на конкретната цел се реша¬ват следните научни задачи: обща оценка на българския енергиен пазар; анализ на промяната в пазарната структура; оценка на предимствата и недостатъците на съответните пазарни модели.

JEL Класификатор: L10; D40.
Кодове на научна квалификация:
Страници: 24
Цена: 1 Точки

Още статии от този брой

  • ПОДХОДИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ РАЗЛИЧИЯТА В КОНВЕРГЕНТНОТО ПОКРИТИЕ НА МААСТРИХТСКИТЕ КРИТЕРИИ. ПРИЛАГАНЕ НА ДИНАМИЧЕН МОДЕЛ НА ДЪЛГОВА УСТОЙЧИВОСТ В ЕС

    Изследването се фокусира върху проблема за диференцираното покритие на системата от правила и параметри или т.нар. Маастрихтска критериална система . Необходимостта от прилагане на алтернативни подходи за оценка е продиктувана от нуждата от по точен измерител на реалния интеграционен процес. Приложението на Сигма- и Бета-конвергентните подходи има ...

  • ПЛАНОВАТА ПРАКТИКА В БЪЛГАРСКИТЕ МАЛКИ И СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ - СЪСТОЯНИЕ И ПЕРСПЕКТИВИ

    Студията разглежда основните възможности и ограничения, които макросредата поставя пред предприятията и реализирането на тяхната функция по планиране. Целта е да се посочат възможностите и ограниченията пред плановата дейност в българските предприятия, с акцент върху малките и средни предприятия и на тази база да се направят препоръки относно ...

  • РАЗРАБОТВАНЕ НА ПРОЕКТ ЗА АУТСОРСИНГ И ОПТИМИЗАЦИЯ НА ПЕЧАТНИТЕ УСЛУГИ НА ОБЩИНА „Х“ ЧРЕЗ ИЗПОЛЗВАНЕ НА МОДЕЛА „ПОРТ“

    Предлагането на печатни услуги от аутсорсинг доставчик представлява цялостен процес, съществена част и пряко свързан с основната му бизнес дейност като търговско предприятие. Целта на настоящото изследване е да се тества приложимостта в българските условия на разработения от автора модел „ПОРТ“ за реализиране на аутсорсинг на печатни услуги по ...