БЪЛГАРСКИЯТ ЕНЕРГИЕН ПАЗАР – СТРУКТУРА И ВИДОВЕ ПАЗАРНИ МОДЕЛИ

Автори

Ключови думи
енергийна политика; енергиен пазар; пазарни модели.

Резюме
През последните две десетилетие се извършва съществена преоценка на енергийната политика и в частност на конкретната роля на държавата в осигуряването на енергийните услуги. Настъпилите промени допринесоха за формирането на настоящата пазарна структура на отрасъла, а именно функционирането на два паралелни пазара на електроенергия (свободен и регулиран). Анализирането на структурата на тези пазари, техните предимства и недостатъци е основна цел на студията. Обект на изследването е електроенергийният пазар в неговата цялост, а предмет са различните пазарни модели – на „единствения купувач“ и на „двустранните договори“ – формирани в българската икономика през последните 20 години. Във връзка с постигането на конкретната цел се реша¬ват следните научни задачи: обща оценка на българския енергиен пазар; анализ на промяната в пазарната структура; оценка на предимствата и недостатъците на съответните пазарни модели.

JEL Класификатор: L10; D40.
Кодове на научна квалификация:
Страници: 24
Цена: 1 Точки

Още статии от този брой

  • ФУНДАМЕНТАЛЕН АНАЛИЗ НА ФИРМАТА – СЪЩНОСТ, ХАРАКТЕРИСТИКА И ЕВОЛЮЦИЯ

    Методите на фундаменталния анализ са една от най-изследваните области в корпоративните финанси. В настоящата разработка е извършен критичен теоретичен преглед на теориите и моделите за намиране фундаменталната стойност на компанията. Основен резултат е извеждането на модела на остатъчния доход като най-подходящ подход за фундаментално оценяване в ...

  • ПОДХОДИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ РАЗЛИЧИЯТА В КОНВЕРГЕНТНОТО ПОКРИТИЕ НА МААСТРИХТСКИТЕ КРИТЕРИИ. ПРИЛАГАНЕ НА ДИНАМИЧЕН МОДЕЛ НА ДЪЛГОВА УСТОЙЧИВОСТ В ЕС

    Изследването се фокусира върху проблема за диференцираното покритие на системата от правила и параметри или т.нар. Маастрихтска критериална система . Необходимостта от прилагане на алтернативни подходи за оценка е продиктувана от нуждата от по точен измерител на реалния интеграционен процес. Приложението на Сигма- и Бета-конвергентните подходи има ...

  • СИТУАЦИОНЕН АНАЛИЗ НА БРАНДОВЕТЕ В КАТЕГОРИЯТА БУТИЛИРАНИ ВОДИ В БЪЛГАРИЯ

    В студията са разгледани профилът и тенденциите в категорията бутилирани води в страната. По този начин се очертава актуалното състояние на бизнес средата в категорията, обект на анализ в настоящата разработка. Целта на студията е, чрез ситуационен анализ на категорията бутилирани води в България и направените изводи и констатации, да се повиши ...