ЗНАЧЕНИЕ НА ВЪТРЕШНИЯ ОДИТ В БОРБАТА С ИЗМАМИТЕ В ОРГАНИЗАЦИИТЕ

Автори

Ключови думи
вътрешен одит, управление, риск, вътрешен контрол, измами, превенция.

Резюме
Векове наред естеството и същността на измамата винаги са били свързвани с извличането на облаги за някои лица чрез извършване на незаконни, нелегитимни и умишлени действия срещу други. В съвременното общество днес измамата е променила само начина и техниките за нейното осъществяване, но не и своята същност или природа. В организационното функциониране, както от частния, така и от публичния сектор на икономиката, независимо от съвременните условия за развитие на бизнеса, промените в културата и технологиите, измамите продължават да съществуват и борбата с тях е предизвикателство както за ръководството, така и за контролните структури. Срещу това негативно явление са въведени и продължават да се въвеждат различни механизми за контрол, като основната цел е минимализиране на загубите за организациите от тяхното проявление. Като един от най-успешните управленски механизми за предотвратяване и разкриване на измами в организациите се счита адекватният и ефективен вътрешен одит.

Тази статия има за цел да определи ролята и значението на вътрешния одит в борбата с измамите в организациите. Използвани са методите на синтез, анализ и срав-нение чрез преглед на международната рамка за вътрешен одит (IPPF), български и чуждестранни източници и становища, както и данни от международната практика. Резултатите предполагат, че измамите могат да се причислят към заплахите за организациите, които могат да доведат до загуби, което, от своя страна, предполага и насочване на вниманието към вътрешния одит като важен механизъм за тяхното предотвратяване и разкриване.

JEL Класификатор: M42.
Кодове на научна квалификация:
Страници: 18
Цена: 1 Точки

Още статии от този брой

  • ИЗБОР НА ДОСТАВЧИК ОТ ФИРМАТА

    Логистиката е ключова функционална област във фирменото управление. Тя се фокусира върху реалните процеси във фирмата и има съществено значение за повишаване ефективността и конкурентоспособността на всяка организация. Постоянните промени в политиките по търсенето и предлагането, икономическите процеси, технологиите и други фактори, касаещи ...

  • ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД ОМНИКАНАЛНОТО БАНКИРАНЕ

    Омниканалното банкиране е форма за предоставяне на банкови услуги, чиято задача е да комбинира различни канали за продажба, така че клиент, започнал покупка например в банков клон, да може да я завърши дигитално навсякъде другаде с помощта на телефон, таблет или лаптоп. Изследването има за цел да посочи линията между онлайн банкирането и ...

  • КОМУНИКАЦИЯТА КАТО ЧАСТ ОТ ПРЕНОСИМИТЕ КОМПЕТЕНЦИИ

    Терминът компетенции се дефинира по много начини в различната литература, въпреки това в основата на всички дефиниции стоят уменията и знанията на личността. Обикновено се отнасят до дадена професионална сфера, но когато тези компетенции могат се съпоставят в границите на друга професия и да се практикуват със съвсем различна насоченост, то тези ...