ПЪРВИЧНИ И ВТОРИЧНИ ФАКТОРИ ЗА ФОРМИРАНЕ ЦЕНАТА НА ПЕТРОЛА – ИКОНОМИЧЕСКИ РАКУРСИ И ГЕОПОЛИТИЧЕСКИ АСПЕКТИ

Автори

Ключови думи
петрол, цена на петрола, фактори за формиране на цената на петрола, ценови анализ, динамика.

Резюме
Ключово понятие в настоящото изложение е „динамиката на цената на петрола и фак-торите, които влияят върху нея“, под което се разбират всички вариации в цената на петрола, независимо от размера на цената на петрола и производните му, като за всяко рязко и неочаквано повишение на цената над равнища, които са характерни за даден период преди съответната рязка амплитуда, се използва понятието „петролен шок“. Факторите, формиращи цената на петрола, са разнообразни и оказват различно въздействие. Подобно на цените на другите суровини, цената на суровия петрол претърпява широки колебания по време на недостиг или свръхпредлагане. Цикълът на цената на суровия петрол може да продължи няколко години в отговор на промените в търсенето, както и на доставките от страна на ОПЕК и извън нея. Обсъждат се формирането на цените на петрола и производните му, на различните фактори, оказващи влияние върху цената на петрола, на геополитическите събития, търсенето на предлагане и за-пасите – особено в условията на пандемия, търговията и икономиката и се достига до извода, че цената на петрола не е постоянна величина и константно се влияе от търсенето и потреблението.

JEL Класификатор: E32, F37.
Кодове на научна квалификация:
Страници: 22
Цена: 1 Точки

Още статии от този брой

  • КАРИЕРНОТО РАЗВИТИЕ ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА СЛУЖИТЕЛИТЕ И РАБОТОДАТЕЛИТЕ

    Кариерното развитие винаги е била актуална тема за обществото. Измерителите за успешна кариера могат да са различни и често да се променят в зависимост от социалните норми. Въпреки това търсенето на възможност за лична реализация и проява на таланта и възможностите е непреходна необходимост на активните хора. Най-често развитието на кариерата е ...

  • ОПЕРАТИВНИ МОДЕЛИ ЗА ТЪРГОВИЯ НА ХРАНИТЕЛНИ СТОКИ И НАПИТКИ В ДИГИТАЛНА СРЕДА

    Успешното развитие на всеки бизнес е в пряка зависимост от неговия оперативен модел на работа. С пълна сила важи и за тези търговци, опериращи в сферата на продаж-бите на хранителни продукти и напитки в дигитална среда. Това се дължи както на специфичните особености на продуктите, така и на съпътстващите дейността активности по организация на ...

  • АНАЛИЗ НА ТОВАРНИЯ АВТОМОБИЛЕН ТРАНСПОРТ В БЪЛГАРИЯ

    В изследването са характеризирани основни понятия, свързани с логистиката, транс-порта като цяло, като конкретиката попада върху товарния автомобилен транспорт, вследствие на което е разкрита двойствената природа – макроикономическа и микроикономическа, и важността му като водещ елемент при осъществяване на връзките във веригите за доставки между ...