АНАЛИЗ НА ТОВАРНИЯ АВТОМОБИЛЕН ТРАНСПОРТ В БЪЛГАРИЯ

Автори

Ключови думи
транспортна логистика, товарен автомобилен транспорт, регресионен анализ.

Резюме
В изследването са характеризирани основни понятия, свързани с логистиката, транс-порта като цяло, като конкретиката попада върху товарния автомобилен транспорт, вследствие на което е разкрита двойствената природа – макроикономическа и микроикономическа, и важността му като водещ елемент при осъществяване на връзките във веригите за доставки между предприятията, отраслите и държавите. Изследователската стратегия включва построяването на методическа рамка, обхващаща четири етапа – информационно осигуряване на изследването, избор на основни показатели и индикатори, отчитане на тенденциите в избраните индикатори за изследвания период посредством илюстрирането им чрез построяване на регресионна линия на права и тестване на връзките и зависимостите между избраните индикатори чрез регресионен модел.

Емпиричният анализ е проведен чрез използването на информация от базата данни на OECD за представянето на товарния автомобилен транспорт. За теоретичния и емпиричния анализ са използвани методите на индукция, дедукция, анализ чрез графичен метод, корелационен и регресионен анализ. В резултат на анализа могат да се откроят следните по-важни моменти – забавено нарастване на работата, извършена от товарния автомобилен транспорт в сравнение с нарастването на БВП, и намаление в размера на извършените товарни превози вследствие внасянето на пакета „Мобилност“ след 2017 г. Резултатите от извършения регресионен анализ показват, че за изследвания период индикаторите, характеризиращи извършената работа от товарния автомобилен транспорт, имат правопропорционална зависимост със зависимата променлива, но много ниски стойности, а индикаторите, описващи инфраструктурата, имат обратнопропорционална връзка със зависимата променлива.

JEL Класификатор: R40, R42.
Кодове на научна квалификация:
Страници: 19
Цена: 1 Точки

Още статии от този брой

  • АНАЛИЗ НА АВТОМОБИЛНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛСТВА В БЪЛГАРИЯ

    Пазарът представлява съвкупност от икономически отношения, набор от условия, въз основа на които продавачите и купувачите на дадена стока или услуга влизат в контакт помежду си, като целта им е да купят или продадат дадения продукт или услуга. Автомобилният пазар представлява една динамична и развиваща се система. Към днешна дата България ...

  • ПОСТИЖЕНИЯ И ПРАКТИКИ ПРИ ВЪВЕЖДАНЕ НА ОБРАЗОВАНИЕ ПО ФИНАНСОВА ГРАМОТНОСТ В УЧИЛИЩАТА

    На преден план в настоящото изследване са проучването и установяването на постиженията и добрите практики в областта на образованието по финансова грамотност в училищата в Европейския съюз от позицията на възможностите за подобряване чрез тях на съществуващите ресурси в България, на учебните програми, практики и начини за въвеждане на нови ...

  • КАРИЕРНОТО РАЗВИТИЕ ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА СЛУЖИТЕЛИТЕ И РАБОТОДАТЕЛИТЕ

    Кариерното развитие винаги е била актуална тема за обществото. Измерителите за успешна кариера могат да са различни и често да се променят в зависимост от социалните норми. Въпреки това търсенето на възможност за лична реализация и проява на таланта и възможностите е непреходна необходимост на активните хора. Най-често развитието на кариерата е ...