МОДЕЛИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ НА СТОКИТЕ В ПРЕДПРИЯТИЯТА С ТЪРГОВСКА ДЕЙНОСТ

Автори

Ключови думи
стоки, първоначално оценяване, историческа цена, текущо оценяване, последващо оценяване.

Резюме
Оценяването на стоките в предприятията с търговска дейност е една от най-важните задачи. Правилното първоначално, текущо и последващо оценяване на стоките е от съществено значение за вземането на адекватни счетоводни и управленски решения.

Оценяването на стоките се регламентира от СС 2 Отчитане на стоково-материалните запаси (2016). Той определя реда за оценяване и счетоводно отчитане на стоково-материалните запаси в съответствие с модела на историческата цена (доставната стойност). Историческата цена на стоките може да е цената на придобиване, себестойността и справедливата цена. За оценяване на стоките при тяхното изписване се предлагат два модела – за текущо и периодично прилагане на методите за отписване. Стоковите запаси се показват в баланса по модела на нетната реализируема стойност.

Най-често срещаните проблеми при отчитането на стоките са свързани с оценяването им при придобиване, продажба, изписване и обезценка. От правилното извършване на оценяването зависи и коректният финансов резултат на предприятието. Разработените практически примери обосновават избора на конкретни подходи, методи и модели за оценка на стоките в предприятията с търговска дейност.

JEL Класификатор: M41.
Кодове на научна квалификация:
Страници: 12
Цена: 1 Точки

Още статии от този брой

  • БАЛКАНСКИЯТ ГЕОПОЛИТИЧЕСКИ ВЪЗЕЛ И БЪЛГАРСКИЯТ ТУРИЗЪМ

    Балканският полуостров е една от невралгичните и взривоопасни точки на света. В по-широк пространствен смисъл за региона често се използва понятието Югоизточна Ев-ропа, като се включват и Кипър, Турция, Молдова, Румъния, а понякога и Унгария. Балканите, благодарение на своето местоположение, са били място на сблъсък интересите на големите сили – ...

  • ТЕОРЕТИЧНИ И ПРИЛОЖНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ОНЛАЙН КОМУНИКАЦИИТЕ В ТУРИСТИЧЕСКИЯ БИЗНЕС

    В статията са представени въпросите, свързани с онлайн комуникациите в туристическия бизнес. Днес всяка организация, независимо от дейността и големината си, осъзнава ключовата роля, която информационните и комуникационните решения имат за конкурентостта, ефективността, растежа и развитието й. В условията на съвремен-ния бизнес, за да се ...

  • ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД ВЪВЕЖДАНЕТО НА ГЪВКАВО УПРАВЛЕНИЕ В ПРОЕКТНИ ЕКИПИ

    Целта на публикацията е да се изследват предизвикателствата пред въвеждането на гъвкав подход за управление на проекти и да се проследи емпирично неговия принос за подобряване продуктивността на проектните екипи. Емпирично е изследван ефектът от трансфера към гъвкаво управление в IT отдела на голяма ритейл компания, прове-дено в два етапа – преди ...